2012. november 25., vasárnap

Hordós káposzta


Közeledik a tél, az évszakváltozást egyre jobban tapasztaljuk magunkon is. Reggel  álmosan a szürkületben indulunk és este  hamarabb sötétedik, az idő mindig borongós és a nap már alig süt. Szervezetünk ki van téve az időjárás viszontagságainak. Igyunk sok forró teát friss citrommal és mézzel, ajánlom a forralt bort, a fokhagymás pirítóst és itt a szezonja a krémleveseknek is, valamint a savanyú káposztának. Apropó savanyú káposzta, amikor kislány voltam én is kivettem mindig a részem a családi hordós káposzta készítéséből. A szüleim akkoriban, fejes káposztákat vettek és a gyalut két szék közé tették úgy, hogy a gyalu egyik vége az egyik széken, a másik vége a másikon volt. Én voltam az egyik végén a nehezék és másikon az apám, aki gyalult. Ma már gyalult káposztát veszünk és kicsit komolyabb a feladatom, idén már én készítettem el 25 kg káposztát és a szüleim voltak a kukták.  Ez tény, a közös élmény értékéből nem vett el, sőt büszke voltam magamra egy kicsit, hogy én készítettem el. Azóta már a család letesztelte az elkészült káposztát és felhívtak telefonon, azt mondta apám, hogy rég nem volt ilyen finom a hordós káposzta. Nemhiába az apja lánya az ember gondoltam, miközben mosolyogva hallgattam, hogy már a tágabb rokonságnak is vittek belőle.

Elkészítési idő: 45 perc

Hozzávalók:
25 kg gyalult káposzta
4 db birsalma
1 csomag szemes feketebors
1 csomag babérlevél
83 dkg só
széles szájú hordó/agyag hordó

Elkészítés:

Egy nagy műanyag kádba beleöntjük a gyalult káposztát. A sót és a fűszereket hozzáadjuk., a birsalmát megmossuk és mindegyiket négyfelé vágjuk és szintén bele tesszük.

 A nagy edény azért fontos, hogy a káposztát kellőképpen össze tudjuk keverni a fűszerekkel, majd összetudjuk gyúrni. Gyúrni? Igen, mintha tésztát gyúrnánk, apránként kigyúrjuk a káposztából a levét, az így szinte térfogatát tekintve a felére esik össze.

 Az így kapott káposztát a kimosott hordóba fokozatosan tesszük bele és alaposan tömörítjük benne. Figyelünk arra, hogy akkor folytatjuk a rétegezést, ha elég lé van rajta. Fontos, hogy a sós lének végül el kell lepnie a káposztát. Meleg helyen hagyjuk tetővel lezárt hordót, addig amíg a káposzta fel nem forr és meg nem savanyodik, akkor aztán hideg helyre tesszük. Egész télen fogyasztható a ropogós káposzta, amely c-vitaminnal van tele, bátran csinálhatunk belőle székelykáposztát, savanyú bablevest vagy egyszerűen savanyúságként is fogyaszthatjuk.


Tipp: akinek nincs elég nagy edénye az apránként, mondjuk 3 részben is gyúrhatja  a káposztát. Ha cserép hordónk van figyeljünk arra, hogy a tetején a karimájában mindig legyen víz, hiszen úgy zár megfelelően.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése